Wednesday, July 21, 2010

KISAH NABI YAAKUB DAN MALAIKAT MAUT...

Kuliah maghrib di surau ku hari ini... diisi oleh seorang figure ulama dan juga tokoh akedemik yg hebat... jika disebut namanya maka mungkin ramai yg mengenalinya...

Tapi hari ini bukan ketokohannya yg nak ku kongsikan.. tapi sedikit pengisiannya untuk renungan kita bersama..

Dalam banyak perkara yg disampaikan... aku tertarik dgn cerita nabi yaakub bersama malaikat maut...
malaikat maut selalu menziarahi nabi yaakub.. lalu pd satu pertemuan.. nabi yaakub membuat satu permintaan... dia berkata..."wahai malaikat maut aku ada satu permintaan.. aku minta agar nnt bila sudah dekat ajal aku nnt dapatlah engkau memberi tahu ku lebih awal"... maka balas malaikat... boleh tiada masalah... lalu beredarlah malaikat ini td...

maka pd suatu hari malaikat maut mendatangi nabi yaakub... maka nabi Allah yaakub bertanya... kamu datang ini untuk menziarahi aku atau "on duty"(dgn izin)... lalu dibalas malaikat.. on duty... untuk menarik nyawa mu wahai nabi yaakub...

maka terkejutlah nabi yaakub.. bukankah sudah berjanji untuk memberitahu ku lebih awal... balas malaikat ya... aku sudah berbuat...
suasana penuh tumpuan di dalam surau.. dipecahkan oleh gelak2 perlahan para jemaah yg hadir... apabila ustaz menyatakan.. malaikat Allah tidak mungkin menipu.... tp mufti belum tentu...

malaikat maut menngatakan aku telah menghantar 3 isyarat tanda2 ajal mu sudah dekat...
- rambut mu yg ditumbuhi uban..
- badan yg dahulunya kuat.. sekarang sudah mula lemah2..
- badan yg dahulunya tegak... sudah mula membongkok...

maka hendaklah kita sentiasa bersedia untuk menghadapi hari kemudian..dengan mempersiapkan diri kita dengan iman dan amal...

No comments:

Post a Comment